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Photo von Heinz Wörn

Prof. Dr.-Ing. Dr. h.c. Heinz Wörn

Professor im Ruhestand
Tel.: +49 721 608-44006
Fax: +49 721 608-47141
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Zur Person

Professor Wörn studierte Elektrotechnik an der Universität Stuttgart und promovierte dort am Institut für Werkzeugmaschinen mit seiner Arbeit zu dem Thema "Mehrprozessorsteuerungssystem für Werkzeugmaschinen mit standartisierten Schnittstellen". Im Anschluss arbeitete er bei KUKA Schweißanlagen und Roboter GmbH, wo er eine leitende Stellung in Forschung und Entwicklung inne hatte. Professor Wörn ist ein international anerkannter Experte für Roboter und Automation. Seine Erfahrung umfasst Roboteranwendungen, Robotersteuerungen und Sensoren für Roboter, sowie deren Programmmierung und Simulation. Seit 1997 leitet er das Institut für Prozessrechentechnik, Automation und Robotik der Universität Karlsruhe als Professor für "Komplexe Systeme in Automation und Robotik".

Forschungsgebiete

  • Planung, Programmierung, Steuerung, Diagnose und Sensorsysteme für Industrieroboter
  • Autonome, mobile Roboter, Mikroroboter, Serviceroboter, Teleroboter, Autonome Fahrzeuge
  • Planung und Simulation von Anlagen und Fabriken
  • Roboter- und sensorgestützte Chirurgie
  • Mikromontage
  • Modellierung komplexer Systeme in Produktion und Medizin

Analysis of the available work space for keyhole surgery at the lateral skull base

AutorM. Riechmann, P. U. Lohnstein, J. Raczkowsky, T. Klenzner, J. Schipper, H. Wörn
Jahr2009
Veröffentlicht inInternational Journal of Computer Assisted Radiology and Surgery
EditorH. Lemke
KurzfassungIntroducing keyhole surgery in interventions at the lateral skull base (Minimal Traumatic Surgery) promises a conservation of the anatomy’s structural integrity. The situs does not have to be exposed by milling generously away the bone tissue. The access is provided by a small number of linear drilling channels that will be milled by a robot. The diameter of those channels will be only a couple of millimeters. Possible applications of this new technique could be a transmastoidal extirpation of tumors at the inner auditory canal (IAC). The available space for the access channels is limited by a number of anatomical structures.. The exact dimensions of those structures vary from patient to patient in a magnitude that requires a special investigation of this matter in order to confirm the practicability of the procedure. Our previous research aimed at the intra-individual reachability of the IAC by linear drilling channels. The reachability of the IAC was confirmed, but in other experiments endoscopic tools that are currently used during interventions at the IAC did not prove to be applicable and there is need for more space in the proximity of the situs. This additional space can be created by building cavities in the proximity of the situs like it is show in figure 1. Within those cavities special miniaturised robotic tools will be used to remove the tumor.
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